E-mailing, Případové studie

Velký test: Opuštěný košík v praxi

Velký test: Opuštěný košík v praxi

Mít přehled o výkonu marketingových kampaní je nutnost. Bez toho nemá nikdo šanci správně řídit a plánovat své kampaně. Ani v e-mailingu. Stoupající poptávka po reportovacích nástrojích nás přiměla pro všechny klienty využívající Ecomail jako platformu připravit dashboard třeba i pro váš e-mailing.

Využít e-mailový marketing co nejvíce znamená nejen pravidelně rozesílat newslettery, ale také pracovat s automatizacemi.

Co to je automatizace v e-mailingu

Jde o předem připravený e-mail či dokonce více e-mailů za sebou, který na základě chování zákazníků odchází při splněné předem definované podmínky. Například poté, co zákazník začne nákup, vloží zboží do nákupního košíku, ale nákup nedokončí.

Automatizace toto chování vyhodnotí a odešle mail, který má mít personalizovaný obsah.

Automatizace opuštěný košík je jednou z nejvyužívanějších a také nejvíce konverzních. Pro srovnání – běžný newsletter v průměru otevírá 20 % příjemců. Zmiňovanou automatizaci otevírá i přes 50 % všech oslovených. Řečí peněz – z celkového objemu tržeb e-mailingu jde v průměru o 10% nárůst tržeb.

Je tedy jasné, že tato automatizaci, by měla být součástí každé marketingové komunikace e-shopu, který to s e-mailingem myslí vážně. Proto jsme se rozhodli, že otestujeme, jak je to v praxi.  Před Black Friday jsme si tedy vyzkoušeli e-shopy, které patří mezi špičku – alespoň by o tom mělo svědčit umístění mezi nejlepšími v ceně Shop roku, kterou pořádá Heureka.

Jak by vlastně taková automatizace měla vypadat?

V podstatě velmi podobně jako nákupní košík na e-shopu. Jednoduše, přehledně a jednoznačně vedoucí ke konverzi – nákupu. Neměla by tedy obsahovat žádné prvky, které odvádí zákazníkovu pozornost. Naopak by měla zvyšovat šanci k nákupu – to znamená představit výhody, jako je rychlá doprava, možnost vrácení či výměny zboží nebo případné unikátní vlastnosti prodávaného produktu.

Pokud obsahuje personalizaci, oslovení, je to další krok, který více upoutá zákazníkovu pozornost a zvyšuje šanci na úspěch.

Posledním prvkem může být pobídka zvyšující šanci ve formě slevy zvýšená ještě odpočítáváním do kdy lze slevu využít. Pracovat se slevou je třeba uváženě, ale těsně před nákupem je to vhodná možnost, jak o zákazníka nepřijít. Myslete však na to, aby sleva nebyla automatická vždy, aby si zákazníci nezvykli nakupovat jen touto formu.

Možná poslední věc, která se zdá být samozřejmou – e-mail by měl zobrazovat zboží, které je v košíku. Lze sice posílat upozornění i bez toho, ale šance na konverzi velmi klesá.

Data především

Vše výše zmíněné platí obecně a je fajn s tím začít. Ale lišit se to může razantně dle produktů. Levnější, častěji kupované zboží vyžaduje spíše kratší dobu před připomenutím. Kupuj-li někdo hi-fi zařízení za desítky tisíc, opuštěný košík můžete kombinovat s rádcem při výběru a i doba od připomínky může být delší.

Pro začátek je nejlepší A/B test na dobu odeslání, například na 2 a 8 hodin. Testovat můžete i ostatní věci, jako předmět, obsah či jméno odesilatele.

Jak jsme testovali

Prvním krokem byla registrace k odběru newsletterů na daném e-shopu. Po přihlášení jsme monitorovali, zda e-shop rozesílá newslettery a byly v jejich čtení aktivní. Toto období trvalo několik týdnů.

Následně jsme přistoupili ke klíčové části testu. Skrze odkazy v newsletterech jsme navštívili každý web, prošli jsme si nabízené produkty jsme nabízené produkty a následně jeden či více vložili do košíku. Poté jsme e-shop opustili. Tím jsme simulovali běžný nákupní proces zákazníka, který po sobě nechá opuštěný košík.

Pak už zbývalo jen čekat.

Jak testování dopadlo

Většina e-shopů dnes více či méně s e-mailingem pracuje. Pouze 2 e-shopy z 20 nemají e-mailing do kterého byste se mohli přihlásit. Neposílají ani pravidelně žádné newslettery registrovaným zákazníkům. Je to na pováženou, protože tím se připravují nejméně o 7 % potenciálního obratu, který i průměrně tvořený e-mailing dosahuje. Tam, kde dělají e-mailing dobře je však podíl i 20 %.

Ale i mezi ostatními zřejmě není e-mailingu věnováno až tolik úsilí, protože 50 % e-shopů vůbec tuto automatizaci nevyužívá. I ti se připravují o peníze, navíc při velmi nízkých nákladech – vše totiž běží automaticky, a kromě počátečního nastavení nic dalšího nevyžaduje.

And the winner is…

Mezi nejlépe zpracované automatizace patří ta od e-shopu Cityzenwear.cz.

První připomínka hodinu po vložení zboží

Do mailu dorazil e-mail, který je velmi přehledný, očištěný od všech zbytečných informací a obsahuje informaci o zboží, které na nás v košíku čeká, ale také prodejní argumenty vyzdvihující výjimečnost produktů. Perfektní volno je i banner na konci e-mailu, informující o možnosti vracet nevhodné dárky až do půli ledna.

Ještě jedna připomínka druhý den

Velmi podobný e-mail dorazí ještě o 24 hodin později, tentokrát ještě opatřený oslovením jménem. To vždy zafunguje.

Cityzenwear tedy jde příkladem, ale máme pro vaši inspiraci i hodnocení všech ostatních, které s opuštěným košíkem pracují.

Knihy Dobrovský

Kvalitním marketingem a především skvělým hraním si slovy známý e-shop posílá hned tři upozornění a to včetně personalizace a slevou na nákup. I texty v mailech, které postupně přijdou po 2, 24 a 40 hodinách, jsou malebné. Možná bychom je udělali kratší.

Co však považujeme za chybku je, že odkaz v automatizaci nevede přímo do košíku, ale pouze na web – tím zbytečně prodlužuje cestu k dokončení nákupu.

Booktook

Jednoduchá šablona, s odkazem přímo do košíku a odesláním první připomínky po dvou hodinách. Personalizace v podobě oslovení jménem přijde ve druhém mailu, který dorazí 24 hodin po opuštění košíku. Jedinou hnidopišskou připomínkou je až příliš výrazné menu s kategoriemi, které může odvést pozornost od nákupu.

 

 

 

Spokojený pes

Hvězda v oboru chovatelských potřeb, kdy na špici se dostali také skvěle vedeným marketingem. Opuštěný košík už tak skvělý není – chybí v něm totiž odkaz na konkrétní produkt, který jste zapomněli v košíku. Mailing je bez personalizace. Napadítý je výrazné tlačítko v hlavičce mailu vedoucí přímo do košíku.

Datart

E-shop proslulý dodáním zboží rychlejším než mimozemšťan. Opuštěný košík však působí trochu zmateně – vlastně nedorazí vůbec, místo něj jen mail se slevovým kuponem, ale bez jakékoliv připomínky nedokončeného nákupu. Co je zajímavé, po dvou dnech dorazí nabídka alternativních produktů ke zboží, které máte v košíku. Toto není správná cesta.

CZC

Jednoduchá šablona mailu, který dorazí už po 30 minutách od přerušení nákupu obsahuje sice odkaz přímo do košíku, ale bez konkrétního zboží, které v košíku máme. Místo toho však nabízí související produkty. Stejně jako Spokojený pes využívají k e-mailingu Bloomreach, který patří mezi nejsilnější nástroje, takže zobrazení zboží v košíku je vlastně velkou chybou – systém to umí.

Exasoft

Po 4 hodinách dorazil e-mail, který je přehledný i s vtipným obrázkem. Trochu bychom vytkli, že ke zboží z košíku vede dlouhé scrollování. To je škoda. Stejně tak by bylo lepší neodkazovat na produkty, ale přímo do košíku.


Astratex

Velmi jednoduchá šablona mailu, která dorazí po dvou hodinách. Rekapitulace obsahu, CTA tlačítko vedoucí přímo do košíku a možnost prohlédnutí doporučených produktů a na závěr představení výhod e-shopu. Dobrá práce!

 

 

Trenýrkárna

Dva rozdílné maily pro muže a ženy s vtipným obrázkem. Jednoduchá šablona, která v prvním mailu rekapituluje vaši nedokončenou objednávku po 4 hodinách. Druhý den přijde ještě jedna připomínka s odpočtem kdy máte možnost nakoupit zboží se slevou.

Rieker

E-shop s obuví pošle jedinou připomínku až po dvou dnech. To může být pozdě. V e-mailu je pár velmi výrazných prvků, které stahují pozornost od zboží a odkazy nevedou přímo do košíku.

Na závěr se podíváme na e-shopy, které byly součástí našeho testu, ale žádný z nich nám připomínku o opuštěném košíku neposlal.

Luxor

Přestože toto knihkupectví provozuje stejná společnost jako booktook.cz a oba e-shopy běži prokazatelně na stejných systémech, tak jsme žádný e-mail o zboží v košíku nedostali. Přitom booktook.cz má automatizaci zpracovanou opravdu velmi dobře. Luxor je na poli e-mail marketingu aktivní a jeho rozesílky jsou časté a dobře zpracované. O to větší škoda to je, protože potenciálních zákazníků k oslovení by bylo rozhodně dost.

Knihobot

Byť pravidelně pracují s newslettery a platforma Ecomail, kterou pro rozesílky využívají, má práci s opuštěným košíkem dobře zvládnutou, tak Knihobot s opuštěným košíkem v e-mailingu nepracuje.

4kids a Maxíkovy hračky

Oba e-shopy mají stejného provozovatele, a pro e-maling využívají oblíbenou platformu SmartEmailing. I na něm nastavení automatizací není vůbec těžké, a proto je velkou chybou tyto výhody nevyužít.

Superzoo

Síť prodejen a e-shop s chovatelskými potřebami svůj marketing dlouhodobě zvláda skvěle – kreativně i efektivně. I e-mailový marketing z jejich pera má šmrnc, je pravidelný a cílený. O to větší je pro ně škoda, že s opuštěným košíkem zatím nepracují.

Mironet

Newslettery posílá ze svého systému a to pravidelně a velmi často. Možná proto, že mají vlastní systém je důvodem chybějící automatizace.

Altisport

Rozesílá velmi specifické newslettery s obrovským množstvím produktů v každém z nich (pravděpodobně jako jediní na trhu), ale opuštěný košík zvela chybí. I pro šíři nabídky je to škoda.

Gigaprint a T.S.Bohemia

U těchto dvou e-shopů se nám vůbec k newsletterům dostat nepodařilo. Pravděpodobně je neposílají vůbec.

Zaujala vás tato zpracování, chcete podobné, ale sami implementaci nezvládnete?

Pokud budete potřebovat pomoci, jsme tu pro vás. Stačí když nám napíšete na online@promogen.cz nebo zavoláte na 775 505 477.

Související příspěvky