Push notifikace – případová studie
Push notifikace dlouhou dobu představovaly opomíjený kanál, ale v poslední době mnoho e-shopů pochopilo jejich rychlou návratnost a skvělé možnosti. V této studii se podíváme na to, jak fungují u e-shopu dobre-knihy.cz a jak mohou pomoci i vám.
Jak fungují push notifikace?
Webové push notifikace jsou vázané na prohlížeč (profil v prohlížeči) a zařízení (včetně mobilních zařízení). Pokud se přihlásíte k odběru notifikací a stránka vám je zašle, zobrazí se jen tehdy, když jste aktivní ve stejném webovém prohlížeči, nebo v něm budete aktivní několik dní od rozeslání notifikací (většinou 3 dny). Notifikace se vám zobrazí i tehdy, když jste na jiné stránce, než je stránka odesílatele. Lze je tedy přirovnat k SMS, s tím rozdílem, že od zákazníka nepotřebujete žádné osobní údaje.
Jak funguje přihlášení k odběru notifikací?
Prohlížíte si webovou stránku a v prohlížeči vám vyskočí dialogové okno, které žádá souhlas se zobrazováním oznámení. Toto okno je vyvolané přímo vaším prohlížečem. V nástrojích pro notifikace lze běžně nastavit pravidlo pro vyvolání takového okna, většinou po několika vteřinách strávených na stránce, po zobrazení několika stránek nebo po určité akci, například po kliknutí na tlačítko.
Pokud chcete zákazníkovi zasílání oznámení zpříjemnit, můžete dialogové okno nahradit klasickým pop-up oknem, které poté dialogové okno vyvolá. Odsouhlasení však musí vždy proběhnout v dialogovém okně.
Jaké zprávy můžete zákazníkům zasílat?
Možnosti jsou neomezené a záleží pouze na vaší kreativitě. V promoGEN vnímáme push notifikace jako doplněk k e-mailovým rozesílkám a rychlou možnost, jak informovat zákazníky o nových produktech, bleskových slevách, nových článcích nebo jiných aktualitách. V notifikaci můžete zobrazit:
- Titulek
- Obsah zprávy
- URL odkaz
- Banner
- Akční tlačítka (pouze v Google Chrome)
- A nastavit dobu trvání notifikace (TTL)
Jak notifikace naimplementovat?
Máte dvě možnosti, jak push notifikace na svůj web implementovat:
- Nasazení technologie Google Firebase Cloud Messaging. Celá infrastruktura včetně odesílání je zdarma, nevýhoda je, že musíte programovat správu tokenů, přihlašování, odhlašování, uživatelské prostředí pro zasílání notifikací, reporting a v případě že chcete využívat i automatizace nebo pokročilé funkce, musíte si je také naprogramovat přímo pro svůj web.
- Využít již existující a ověřené SaaS nástroje, které dělají implementaci jednodušší, příjemnější a výkonnější. Na web si pak pouze nasadíte kód, vložíte soubory do rootu webu a o zbytek se postaráte v samotném nástroji – nastavení podmínek pro spuštění, definování textu do dialogového okna a uvítací sekvence nebo jiné automatizace.
FAQ
Jak funguje odhlášení z notifikací?
Sběr i odhlašování je plně na straně prohlížeče. Dialogové okno pro potvrzení na vás nevyskočí, pokud jste v anonymním okně, stejně tak pokud jste zarytý odmítač těchto potvrzení. Prohlížeč rozpozná, že nemáte zájem o notifikace, a ani vám je nenabízí. Odhlásit se můžete jednoduše kliknutím na nastavení vedle URL adresy.
Jak dlouho a často mohu na zákazníka notifikace zasílat?
Frekvence je čistě na vás, ale doporučujeme, aby obsah a frekvence neobtěžovaly zákazníky. Profil prohlížeče je aktivní, dokud je aktivní samotný prohlížeč. Pokud si kupujete nové zařízení a nemáte synchronizované profily, možnost přijímání notifikací se ztrácí a budete znovu vyzváni k odběru. Pokud používáte například Safari na mobilním zařízení a desktopový Chrome, musíte schválit zasílání na obou zařízeních a na každém prohlížeči zvlášť.
Jaké jsou pokročilé možnosti notifikací?
Mimo hromadné rozesílky můžete:
- Nastavit podmínky pro spuštění na základě chování uživatele, například opuštěný košík
- Segmentovat podle údajů o prohlížení či aktivity uživatele
- Provádět A/B testy obsahu notifikací
- Provázat identitu zákazníka s jeho prohlížečem
- Využít notifikace v multikanálové komunikaci
Jak rychle nasbírám dostatečný počet zákazníků?
To záleží na návštěvnosti vašich stránek. Ze zkušeností máme vypozorováno, že konverzní poměr pro přihlášení se pohybuje mezi 2 až 4 %.
Jak rychle se mi vrátí investice?
Velkou výhodou je, že push notifikace v základní podobě můžete využívat zdarma, a vaše náklady jsou pouze na implementaci, prvotní nastavení a následné rozesílání notifikací. Průměrný Click Rate notifikací se v závislosti na obsahu a atraktivnosti nabídky pohybuje v rozmezí 1 až 3 %. I když zákazník zrovna neklikne, s velkou pravděpodobností notifikaci vidí a ukládá si ji do paměti.
Studie Dobré knihy
E-shop dobre-knihy.cz využívá pro notifikace nástroj OneSignal v základní implementaci. Při první návštěvě webu se vám zobrazí dialogové okno, které vám umožní přihlásit se k odběru notifikací. Tímto způsobem získávají denně přibližně 70 nových odběratelů.
Četnost rozesílek
Z analýzy a testování vyplývá, že optimální frekvence je jedna notifikace týdně. Nezasíláme je současně s newsletterem, ale témata se často překrývají. Například upozornění na novou akci, knihu v předprodeji nebo nový titul od oblíbeného autora.
Jak je to s výkonem notifikací?
Z celkových tržeb e-shopu tvoří push notifikace přibližně 0,5 % tržeb. Na základě našich zkušeností se tento podíl zvýší na zhruba 1 %, pokud je implementace hlubší včetně automatických scénářů.
Tip na závěr – jak obejít limit rozesílek v OneSignal?
Nejen v OneSignalu, ale i v dalších nástrojích, pokud nechcete platit za plnou verzi, často narazíte na různá omezení. OneSignal omezuje počet příjemců v jedné rozesílce.
Naštěstí lze tento limit jednoduše obejít pomocí segmentace podle aktivity. Rozdělte svou zákaznickou skupinu do segmentů o maximálně 10 000 kontaktech podle atributu „last session”. Připravte si jednu rozesílku a následně ji jednoduše zduplikujte, nastavte další segment a odesílejte rozesílku o pár minut později.
Chcete-li implementovat notifikace nebo potřebujete poradit s výběrem nástroje, neváhejte nás kontaktovat na tel. 734 151 260.