Aktuality, E-shopy, Výkonnostní reklama

Cookie lišta

Cookie lišta na e-shopu: Časté chyby a jak je opravit

Cookie lišta. Nenápadná, ale přitom extrémně důležitá věc, kterou musí mít každý e-shop. Jenže zatímco některé weby to mají v malíčku, jiné si s ní pořád lámou hlavu – nebo ji rovnou odfláknou 🥶. A to může znamenat nejen zmatené uživatele, ale také  „průšvih” u úřadů (ano, ÚOOÚ nekouše, ale pokuty dávat umí).

V tomhle článku si posvítíme na nejčastější chyby, které e-shopy v cookie liště dělají – jak z právního pohledu, tak z hlediska UX – a hlavně poradíme, jak je dát snadno do pořádku.

Právní chyby

Mnoho e-shopů přednastavuje souhlas s cookies jako „aktivní“ – např. tím, že cookie lišta obsahuje pouze tlačítko „Souhlasím“ bez možnosti volby. To je v rozporu s nařízením ePrivacy a GDPR. Uživatel musí mít reálnou možnost volby.

Doporučení: Zajistit, aby uživatel mohl volit mezi „Souhlasím“, „Odmítám“ a „Nastavení“. Aktivní cookies načítejte až po výběru.


E-shopy často spouštějí analytické nebo marketingové skripty (např. Google Analytics, Facebook Pixel) ještě před tím, než uživatel dal souhlas. To je porušení principu „opt-in“.

Doporučení: Nasazujte cookie skripty až po aktivním souhlasu. V PromoGEN využíváme například správce souhlasů Cookiebot, který splňuje všechny právní nařízení a principy UX.


Mnoho cookies lišt jen obecně informuje, že „tento web používá cookies ke zlepšení služeb“ – bez rozdělení do kategorií nebo bez detailu, jaká data vlastně sbírá.

Doporučení: Ideální je rozdělit cookies do kategorií – nezbytné, analytické, marketingové – a uveďte konkrétní nástroje, které používáte (např. „Google Analytics“, „Hotjar“).


Některé e-shopy nemají vůbec zpracovanou samostatnou stránku se zásadami používání cookies, nebo mají zastaralý text bez aktuálních nástrojů, které dnes reálně používají.

Doporučení: Vytvořte nebo aktualizujte stránku se zásadami cookies. Propojte ji s cookie lištou – odkaz by měl být snadno dohledatelný.


UX chyby: Když lišta odhání zákazníky

Velká a neodbytná cookie lišta, která zakrývá půlku obrazovky nebo brání používání webu, je UX noční můra. Uživatel je pak spíš frustrovaný než informovaný.

Doporučení: Zvolte decentní design, který nepřekáží, ale je zároveň dobře čitelný a přehledný.


Tlačítka jako „OK“, „Zavřít“ nebo „Více info“ místo jasného „Souhlasím“ / „Odmítám“ ztěžují orientaci a působí nedůvěryhodně.

Doporučení: Používejte jasné a srozumitelné texty – uživatel musí vědět, co dělá. Ideálně použijte:

  • „Přijmout vše“
  • „Odmítnout vše“
  • „Nastavení cookies“


Uživatel by měl mít možnost kdykoli upravit svůj souhlas – například v patičce webu. Často ale tato možnost úplně chybí.

Doporučení: Přidejte odkaz „Upravit nastavení cookies“ do patičky webu nebo do účtu uživatele.


Shrnutí: Jak mít cookie lištu správně

Právně v pořádku:

  • Reálný opt-in (ne automatický souhlas)
  • Žádné cookies bez souhlasu kromě nezbytných
  • Jasné rozdělení cookies a konkrétní popis nástrojů
  • Stránka se zásadami používání cookies

Přátelská pro uživatele:

  • Nepřekáží obsahu
  • Jasná a srozumitelná tlačítka
  • Možnost změnit volbu kdykoli
  • .

Chcete mít vše nastaveno správně? Zavolejte nám.

Pokud si nechcete cookies řešit sami, rádi vám cookie lištu zpracujeme. Přehledně, správně a funkčně.

Pro ty, kteří si to chtějí nastavit sami, doporučujeme vyzkoušet Cookiebot – nástroj, který automaticky detekuje cookies, generuje přehledné zásady a zajistí, že váš e-shop bude v souladu s GDPR i ePrivacy.

O tom, jak správně technicky nastavit sběr dat a souhlasů pro využití v kampaních a cílení jsme psali již v minulém článku na našem blogu.

Autor článku:

Lukáš Krystek

Chci vyřešit cookies od PromoGEN

Související příspěvky